onsdag, november 03, 2010

Bristande barnrådgivning

Häromdagen fick jag en fråga i kommentatorsfältet till ett inlägg från en orolig mamma. Tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar Emma då jag inte alls är mer än "grundutbildningskunnig" om barns motoriska utveckling. Som tur är finns de de sjukgymnaster som är mycket duktiga så jag hoppas att ni fått tid hos en bra en.


Hej!
Jag vet inte om barn är ditt område inom sjukgymmnastik men iaf...jag har en dotter som är 2 år och 2 månader. Hon började gå när hon var nästan två. När vi va på föräldra möte på dagis förra veckan sa dom att hon har låg muskel tonus. Vi blev förvånade eftersom vi inte har märkt att hon har några problem med att röra sig osv men de påstår att de är stor skillnad från de andra barnen. Dom säger att hon inte vill gå upp för trappan själv och inte gå i skogen själv osv...Jag ska få en remiss till sjukgymnast för att kolla upp de, men jag tänkte iaf fråga om du vet hur man ser om ett barn har låg muskel tonus, eller hur man testar det...och vad det är meningen att en tvååring ska klara av för aktiviteter....
Mvh Emma Andersson



Hur man testar muskeltonus på småbarn vet jag faktiskt inte. På äldre brukar man göra så enkla test som att spänna o hålla emot (sk grovkraft) o sedan gå vidare från det. Man brukar även kolla reflexer o känsel för att se om det kan ha något sammanhang.


Det enda råd jag vill ge dig på vägen är att självklart ska du kolla upp det, men bli inte för orolig. Alla barn (o vuxna också för den delen), utvecklas på olika områden i olika takt. Om det nu skulle vara så att er dotter bara är lite sen så vill man ju absolut inte att hon ska bli "märkt" av detta. Jag har i mitt yrkesliv sett så många skrämmande resultat av en bristande tro på sin egen förmåga o hur ödesdigert resultatet kan bli. Om du tror att du kan, om du tror att du inte kan, har du rätt.






Att få våra barn att tro på sig själva o känna sig trygga i sin förmåga är vår viktigaste uppgift som föräldrar <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar