onsdag, november 10, 2010

Fotproblematik

De flesta av oss som tränar mycket har någon gång känt av besvär från fötterna. De får vara med om mycket o ofta belastas under längre stunder. De får sällan en riktig vila då det är ofrånkomligt att belasta dem även i en normal vardag. 

Jag har fått ett mail från Sofia som även bifogat en bild för att illustrera var hennes problem uppstår.



Hej!

Jag har ibland en känsla att jag översträcker/överanstränger någon muskel under höger foten när jag går, springer eller belastar den på något annat sätt. Jag försöker då att 'krampa ihop' foten för att bli av med känslan, men det brukar inte ge några resultat. Det försvinner av sig själv efter några timmar.
Jag har bifogat en bild, där det röda ringar in där det känns som mest. Det är ganska djupt in i foten. Jag har inte hittat någon vettig information om detta online, så det är kanske inget vanligt problem, fast min brorsa berättar att han får samma besvär ibland, också på höger fot.

Vad beror det på? Går det att träna upp foten så att det försvinner? Jag har haft detta så länge jag minns, men det händer bara ibland.

Tack i förhand!

MVH
Sofia



Jag har tyvärr ingen given förklaring på vad det kan vara men utifrån hur du beskriver det så låter det mest som en variant av Plantarfascit. Det är senorna som utgör fotvalvet som blir överansträngda. Dessa besvär uppstår dock oftast i "andra änden" av just fascian (se bilden nedan), men det är inte omöjligt att besvären kommer som i ditt fall, vid främre fästena. 


Det andra jag kan tänka mig, fast mindre rimligt men aldrig omöjligt, är att du har någon form av nervinklämning. Det finns ett tillstånd som heter Mortons syndrom då smärtan brukar vara lokaliserad just där du beskriver. Dock är min uppfattning att du bara får lite ont/mest obehagssmärta medans detta tillstånd ofta innebär sådana besvär att du genast skulle kolla upp det, men ingenting är omöjligt.

Min rekommendation är att du söker dig till en sjukgymnast som kan undersöka dig ordentligt o kanske även i bästa fall, provocera fram smärtan du söker för. Det är det bästa sättet att diagnostisera på. Troligtvis är ett inlägg i någon form en tänkbar lösning att testa. 
Just fötterna är svåra att träna upp men självklart hjälper det om du använder bra skor. Kanske inte de ultimata vinterskorna att ta på en dag som denna, men välj gärna ett par skor som gör att du använder fotmuskulaturen mer i vardagen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar