tisdag, december 07, 2010

Ömmande hälsena

God morgon!


Nu har jag precis instruerat en härlig morgonpump. Det är alltid lite segt att komma igång, jag har lite svårt att veta hur mycket jag ska äta innan för att kroppen ska fungera, men idag gick det ok. Min tillfälliga följeslagare stomipåsen o jag, var ganska överrens.


Jag har fått detta mail till min inkorg i veckan:




Hej Lovisa, jag hittade din blogg på internet och tänkte att jag slänger iväg en fråga över mail.

Jag var ute o vandrade i början av veckan i ett par nya kängor, var ute i tre timmar i varierande terräng. Är inte en van vandrare direkt men fick ett infall.

Jag hade ömmande fötter efter men inget mer än vad som är förväntat efter 3 h vandring.

MEN jag har sedan dagen efter vart öm på vänstra hälen, precis bak på knölen. Såpass att jag har rätt ont när jag går i ett par skor. Hemma utan skor är det inga problem utan det är när jag har ett par skor på mig som gnider mot knölen som gör rätt ont. Blev bättre efter en natts vila men efter en dag i ett par skor igen så blev det värre.
Nu kan jag endast gå i ett par riktigt mjuka jogginskor.

Jag undrar vad det kan vara, och om det kommer räcka med vila. Jag är 28 år i normal form.

Mvh Marcus



Hej Marcus,


Min bedömning är att det är en enkel överansträngning. Du har troligtvis fått en liten inflammatorisk process baki hälsenan men det är inget jag tycker du ska bekymra dig för ännu. Det har gått så kort tid men självklart finns det saker du kan göra för att skynda på läkningsprocessen.


1. Använd bara sköna skor
2. Ät en kur receptfria antiinflammatoriska piller (förutsatt att du inte har en känslig mage)
3. Antiinflammatorisk gel är oftast något jag är mycket skeptisk till men just vid tillstånd som sitter väldigt subcutant/precis under huden, kan man alltid testa
4. Håll dig varm
5. Undvik smärtprovokation/allt som gör ont


Detta är något du kan testa att köra på närmsta en-två veckorna. Om det inte blir bättre sedan är det klokt att komplettera med excentrisk träning. En enkel variant på det är tåhävningar med belastning på vänster ben på vägen ner. Du lyfter dig alltså upp med höger ben o bromsar dig ner på vänster. Gör dem då en gång/dag o i två-tre set. Varje set med det antal repetitioner du klarar av utan att få superont. Lite ont, då ska du fortsätta, men säg max 50 reps/set.


Lycka till o hoppas på snar bättring!

2 kommentarer:

  1. Då har jag mejlat dig en fråga, spännande :)

    SvaraRadera
  2. Hej Maddi!

    Det är bra att du sätter lite press på mig :o) Jag ska ta o svara bara jag kommit ifatt lite efter julledigheten. Senare i veckan lovar jag att du får ditt svar!

    SvaraRadera