fredag, maj 08, 2009

Hälsenor

Lika bra att sätta igång. Vanligaste besvären med känningar i hälsenorna har precis den lösning du nämner Anders - stretch. I ditt fall vore det bra för kroppen om du stretchade en gång/år :o).


Hälsenan utgör fästet för våra två vadmuskler (Soleus och Triceps surae) och börjar vid just musklernas nedre del och fäster på hälbenet. Hälsenorna är oerhört starka konstruktioner men man bör ta det på allvar om man har känningar vid belastning då smärta kan vara ett första tecken på bristningar (vilket i sin tur, eller snarare otur, kan leda till att hälsenan i värsta fall går av).


Det man i övrigt kan se över är eventuellt behov av inlägg, knänas position vid belastning och stelehet i fotlederna. Det går att töja manuellt samt gå in och vad man kallar mobilisera lederna för ökad rörlighet. Utöver detta är den behandling som har högst evidens (godkända studier som visar på positiva effekter) vid inflammatorisk process (uppstår efter den akuta fasen, 3-5 dgr) eccentrisk träning (tåhävning där du bromsar dig ner på onda sidan och lyfter upp med "friska"), många repetitioner till smärta.

8 kommentarer:

  1. Om man har så det känns som det är en ojämnhet på hälsenan som liksom hakar upp sig när man rör foten vad kan det vara? Jag hade dubbelsidig hälseneinflammation i höstas som satt i väldigt längre (fick den på Högakustenleden 13 mil, vilade på tok för kort tid ca 2,5 v och gick sen 11 mil i sträck i fjällen på Fjällräven Classic). Det värker ganska ofta i båda hälsenorna när jag går i fel skor som klämmer på hälsenan men värst i vänstra. Kan jag ha åsamkat mig själv en permanent skada på hälsenan? Bör jag gå och kolla upp det innan jag ger mig ut på nya långturer?

    SvaraRadera
  2. Tillägg "upphakningen" känns så gott som jämt, det är bara om jag knallar iväg en 2 mil i fel skor som jag får värk.

    SvaraRadera
  3. Hej Bea!

    Ja, i ditt fall verkar det som att det inte läkt helt. Utan att ha undersökt dig (vilket självklart är ngt du behöver gå och få gjort) så skulle jag rekommendera att du går på med riktad träning och eventuellt även injektioner. Vissa idrottsmedicinska kliniker gör idag ingrepp med injektioner för att stimulera tillväxten av kärl (läkningen).

    Gå till en sjukgymnast som undersöker ordentligt och ger dig träningsråd (troligtvis tung eccentrisk träning). Stretcha och se till att du är smärtfri i vardagen innan du ger dig ut på fler etapper. Ta hand om din kropp, du vill att den ska hålla på BCpass många år framöver... /Lovisa

    SvaraRadera
  4. En fråga som kanske fler har: jag får ofta kramp i vaderna och över skenbenet när jag sover/tidig morgon, samt i fötterna både vid vila och när jag tränar. Kan detta bero på en sämre fysisk form, eller är det sannolika att det är en mineralbrist (som det ofta pratas om, typ magnesium)? Obehagligt även om det säkert inte är farligt antar jag. Går i klackar delvis ett par dagar i veckan.

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    igår kväll var jag ute och sprang (tränar 5 ggr i veckan: 3 löppass och 2 friskis intensiv)och började helt plötsligt känna smärta i den nedre delen av vänster vad, kändes dock inte som det "small till" i vaden utan det var ändå så pass lindrigt att jag kunde springa hem, dock inte ett lugnt tempo. I morse tog jag en lugn promenad (ingen power walk eller liknande) och kände då av vaden igen, dock väldigt lite. Nu är min fråga hur jag ska bete mig för att detta ska gå över så snart som möjligt, jag vill ju absolut inte att det ska bli värre! är friskis ett alternativ? gym? simning? något annat jag ska tänka på? Tror du det kan vara en lätt bristning eller vad tror du? Mvh, Sara

    SvaraRadera
  6. Har haft ont i min vänstra hälsena ett tag nu och känner att jag nog borde ha några övningar för att förbättra det. Har ortopediska inlägg och motionerar endast med promenader och Flowin.
    Tacksam för svar. Carina

    SvaraRadera
  7. hej!
    jag träna Taekwondo/ Kampsport, cirka 3-4 ggr i vecka. sist blev det t.o.m oftare speciellt när vi fick klubb besök ifrån Korea och det blev daglig träning. det blev mycket hopp… spark etc..

    jag har haft problem med min hälsena i snart 3 till 4 månader men jag tog inte detta på alvar eftersom jag är tokig i detta sport och vill träna vad än det sker.. eftersom jag har hållt på i drygt 25 år/ är 46 år nu.
    Sista vecka börja jag känna ont på allvar och sist kunde jag inte ens gå. Jag besökt läkaren som bara bla bla.. eller bad mej använda smart stillande tablet! vilket inte gav någon hjälp alls. mer än detta finns inte att få hjälp just nu! semester, doktor vet inte vad vi kan göra vidare, han skrev en Remis till Ortoped men detta kommer att ta flera veckor till jag få min tur! Typisk Svensk vård!
    Numera känns som min hälsena ska av när som.. skit mycket ont nästan hela tiden.. men jag tror inte att den har gått av än!…
    Är väldigt tacksam för all tips/hjälp jag kan få ifrån er!::
    MVH
    Daniel

    SvaraRadera
  8. Hej. Ser att det var längesedan det sista inlägget här men jag chansar och hoppas på svar.
    Det "svider" i min ena hälsena, känns obehagligt men smärtar inte. Vet inte vad jag kan ha gjort mer än att jag cyklar på träningscykel. Har haft problemet i ungefär en vecka och jag har vilat från cyklandet i 7 dagar nu. Räcker det med vila eller bör jag se det som ett större allvar än så? Blir ju lite orolig och vill ju inte att senan skall brista.

    Vänligen,
    Fredrik

    SvaraRadera