lördag, oktober 31, 2009

Status

Som ni säkert märkt ni som surfar förbi ibland, har min goda idé långt tillbaka i maj mest blivit en seg långtidsparkering. Jag har inte haft någon lust att blogga om mitt jobb när jag kommer hem så jag har beslutat mig för att låta den vara kvar för den som vill ställa frågor och ta tag i den så småningom... förhoppningsvis snart... när jag inte längre jobbar (heltid) som sjukgymnast.

Jag är helt övertygad om att den kommer att kunna locka många läsare när den väl är i full gång så fortsätt kika förbi ibland vet ja´!

Kram Lovisa

8 kommentarer:

  1. Hoppla, men vad bra att jag snubblade in här. :)Jag söker nämligen svar på en fråga.

    Kan man ha kroniskt kompartmentsyndrom i främre lårmuskeln? Har du någonsin stött på det?

    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika!

    Jag har ju inte riktigt tagit upp bloggandet här ännu men vill självklart ge dig ett svar på din fråga redan nu.

    Ang kompartement är det först o främst väldigt ovanligt i låret (mkt vanligare i underbenet). Det innebär ju egentligen att det är för trångt inuti fascian. Omkring muskulaturen har man en tunn vit hinna (precis som kring fläskfilén i kyldisken ;o)) som inte riktigt hänger med när muskulaturen expanderar i dessa fall.

    Att få kroniska besvär är ganska vanligt i dessa fall då kronisk egentligen innebär >3 månader, men i de flesta fall går det att bli bra ifrån.

    Stretcha, cirkulationsträna lätt, avstå från tyngre, muskelmassebyggande styrketräning (motsv ca 6-8 reps/set) under en period beroende på hur länge du haft besvären, ålder, fysisk status etc. Jag har aldrig stött på det på rectus femoris. Har du fått ngn rejäl lårkaka initialt eller har det kommit smygande? Lite mystiskt...

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för ditt svar!

    Jag har haft problemen i 10 år och enligt neurologer så är det varken neurologiskt eller någon "muskelsjukdom". Jag är nu 31 år. Låren blir "stumma", det sticker/hugger i dem vid ansträngning och jag går staplar runt som en anka innen de blivet mjukare. I regel en dryg vecka efter ansträngningen. Muskeln blir hård vid utsidan av knät och ca en decimeter uppåt, stenhård.
    Jag må ha många konstiga symptom men det här känns som kompartment. är op för det i underbenen.
    OBS, jag tränar inte alls sedan 10 år tillbaka. "för mycket" för mig är att cykla i motvind eller gå för snabbt i en uppförsbacke.

    Det började med akut smärta vid en brännbollsmatch. Det blev akutortopeden (kunde knappt gå och det gjorde fruktansvärt ont Ck över 40). Hade tidigare märkt extremt långvarig träningsvärk i främre lårmusklerna men detta var en helt ny upplevelse.

    Ortopederna känner inte ens på musklerna utan säger bara NEj, NEj, Nej och nej. Omöjligt att det är kroniskt kompartment.
    Kan du komma på något fall eller att du läst/ hört något om detta så vore det guld värt för mig. :)

    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jag har personligen inte träffat ngn patient med de symtom du beskriver men kikade lite på en av mina favoritdatabaser vad gäller medicinska studier - pubmed. Här kan du själv söka men vad jag kan se så verkar det som att det finns, att det är ovanligt, men inga tveksamheter, det finns.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16896742?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=5

    En studie där du kan läsa lite om vad de gjort också. Jag sökte på "vastus lateralis compartement" (vilket är den yttre delen av framsida lårmuskulaturen).

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9598232?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=4

    Hittade en till. Här har de även använt sig av kirurgisk behandling vilket det låter som att du är i behov av.

    SvaraRadera
  6. Tack snälla :)

    Ska ta tid ikväll och läsa igenom detta.
    Tack!!!!!!!

    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Den sista var en mycket bra länk!!! Superbra!
    Jag började googla på sidor som inte var svenska efter att ha läst den och det var lite skillnad på tillgång då. Hittade den här superbra sidan:
    http://www.jfponline.com/Pages.asp?AID=2803&UID

    Den + den du hittade ska jag skriva ut och ta med till min läkare!

    Man kan ju hoppas det kommer en svensk översättning......det tar lite tid att läsa om man inte är van :(
    Tack snälla snälla du. jag hade förmodligen inte hittat det här utan dig. :)

    P.s kom i kontakt med en ortoped på en frågespalt på nätet. Mailade honom din länk. Det blev en nyhet för honom också. Det verkar vara ett mycket okänt syndrom eller så saknas intresset om det. Läser man på nätet är det många som har lårsmärtor och är utredda för ALLT men inte för kompartment trots att symptomen stämmer. Man borde göra något och se till att sprida informationen. Ska forska lite och se om man kan få tag på någon i USA eller liknande som faktiskt kan det här. kanske ska bli kompartmentexpert när jag blir stor ;)

    /Ulrika

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vet inte riktigt om denhär frågan rör sjukgymnastik men det är så att jag kör styrketräning och har gjort det ganska länge.. Men min högra kroppshalva utvecklas inte på samma sätt som min vänstra. Mitt högra bröst är mkt mindre. jag är högerhänt vilket skulle kunna bidra till de hela.. vad tror du de beror på?

    SvaraRadera