onsdag, juni 09, 2010

Ryggbesvär i unga år

Läsarfråga
Så här är det, i maj fick jag ryggskott på jobbet.'
hade ont 2-3 veckor sen va det "typ" över. men har haft smärtor i mitten av ryggen mitt på ryggraden sen dess.
fick träffa mitt arbets leg. sjukgymnast och hon klämde och kännde och konstaterade att
det är "efter smärtor" från ryggskottet. varför det gick fram och tillbaka osv kunde bero på
att jag tydligen visar mig vara 5 mm "kortare" vänstra halvan av kroppen.
hon sa även efter kontrollen av min rygg att jag är "vig" i kotor och skelett och det kunde vara mycket positivt om jag bara byggde upp lite rygg muskler
"korsett" området, annars som nu när jag är ryggmuskel lös (hihi) så höll sig smärtan i längre just bara för det.
ok tänkte jag, så kanske det kan vara,.
men då är det det här med 5mm kortare, hon sa att jag kunde pröva att ha inlägg i skorna, en 5 mm klack i kork (bara hälen lixom)
köpte ett gäng och har nu satt in dem i varje vänster sko jag äger.
den enda träningen jag sysselsätter mig med och trivs med är power walking. gå med stavar fort i nån timme, 3-5 ggr i veckan.
älskar det. MEN nu har jag börjat få ont i höften (vänstra) efter inläggs premiären. Mina funderingar är;
* tänk om jag får ännu mer ont nu bara för att jag går på inläggen? kan #skadorna" bli värre då?
* kan jag kanske få min kropp att bli van vid inläggen och få framtida problem med att dem helt enkelt är så vana med inläggen och att jag helt plötsligt går "rakt" att när jag INTE har skor med inlägg en tid så får jag ont igen?
* kanske ska jag strunta i inläggen och gå som jag alltid gjort och uppenbarligen mitt skelett är van vid, jag är 28 år.
* eller pröva ett par veckor?
 
är så osäker på hur jag ska göra, men ont gör det, och ännu ondare sen ajg började köra med inlägg i skorna
 
hur tänker du när du hör det här?
mycket tacksam för svar!!!
ha en fantastiskt dag
 
varma hälsningar Eva





Då ska vi se...

Ang ditt ryggskott, troligtvis beror smärtorna på en mindre diskbuktning som resulterat i muskelkramper (kroppen gör tyvärr ofta så för att skydda det specifika området). Ang din assymetri (benlängdsskillnad) är det ganska vanligt fenomen. Dock måste man skilja på reell o funktionell benlängdsskillnad. Alltså, är benen de fakto olika långa eller ser det bara så ut vid belastning?

Om benen nu är olika långa så är det så lite att jag inte tycker att man ska göra ngt åt det. Ofta brukar man sätta gränsen för inlägg till att det ska vara en större skillnad än 2cm. Självklart kan man prova som i ditt fall men eftersom du inte blivit hjälpt av det tycker jag att du kan strunta i dem. 

Det tips o råd jag skulle vilja ge dig som enl din sjg har ngn form av hypermobilitet- överrörlighet, är ju självklart träning. Enklare bålstärkande övningar att till en början, göra dagligen. Jag förstår att det låter pest men vi snackar 3 min per dag utan att du behöver bli svettig :o)

Lägg dig på rygg på hårt golv, sätt fötterna nära rumpan o armarna längs sidorna.

Denna övning är nu inte superenkel utan kräver några dagars träning innan du kan styra vad som händer. Ha tålamod...

1. sug in naveln (som när du går ner i kallt vatten)
Stanna här några andetag o känn hur det känns.

2. Aktivera bukpressen (som du använder då du bajsar, hostar, spänner korsetten)
Nu måste du flytta upp andningen högt upp i bröstet för att kunna fortsätta andas.

Stanna här en stund för här har du en enkel, superbra magträningsövning att använda i alla situatoner (lära dig att spänna magen o andas samtidigt).

3. Pressa ned svanken mot golvet (ländryggen). Sätt gärna ena handen för att känna att du verkligen pressar o att du pressar med magen, alltså inte spänner rumpan.

Håll några sekunder, se till att du kan andas o slappna sedan av helt.

Upprepa 10 gånger så ofta du har lust, dock minst en gång/dag.

Förhoppningsvis känner du lättnad i ryggen redan efter ngn vecka annars får vi prova någe nytt!

1 kommentar:

  1. Hej! Skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på min fråga. Jag spelade fotboll för några veckor sedan och fick en plötslig intensiv smärta i vänster lår när jag skulle skjuta ett skott. Jag sket i det och spelade vidare men det blev bara värre så jag fick gå av planen och haltade resten av dagen.. tänkte att det skulle gå över efter några dagar men när jag spelade brännboll en vecka efter händelsen kom smärtan tillbaka direkt när jag sprang. Nu kan jag inte alls springa utan att känna av smärtan. Tränar mycket så det här utgör en del problem.. har du någon aning om vad det kan vara? :/

    SvaraRadera