måndag, oktober 11, 2010

Postoperativt ortosstöd

Detta mail landade i min inkorg;


Hej 
Jag heter Johan hitta din blogg på nätet 
jag har dragit av mig hälsenan fått den 
opererad och nu går jag med en ortos och 5st inlägg
tror att jag har fel inlägg i min ortos 

dom svänger åt höger så min stortå blir 
och luta åt vänster har jätte ont i min häl 

har testet och satt dit min vänster fot i ortosen (pjäxan)
då får jag jätte bra stöd under hålfoten 

som det är nu har jag inget under hålfoten
och lilltån högsta punkten

visst låter det som jag har inlägg för en vänster fot?

Det är höger fot som jag har fått opererad

Mvh Johan 


Hej Johan!
Jag är inte expert på vad det finns för olika ortoser att tillgå på marknaden men de flesta sjukhus använder sig av olika leverantörer o har olika årsmodeller på sina produkter så vad just du har för modell vet jag ju inte. Däremot håller jag med dig om att det verkar väldigt misstänksamt, som att du har fått för fel fot helt enkelt. Ta o slå en signal till din läkare/mottagningen o fråga om de har höger/vänsterinlägg o säg som det är, du misstänker att du i så fall fått fel. Om det inte är så att de har för höger/vänsterfötter så kan det vara något fabrikationsfel eller att just den ortosmodellen helt enkelt inte passar dig. Du ska iaf inte ha mer besvär är nödvändigt.


Angående att sedan använda dessa olika klackar o ta bort dem med ett visst intervall är jag alltid skeptisk till. De intervallen de lämnar ut är standardiserade o enligt min erfarenhet är det få som passar in i just "standardmodellen". Ligg på din sjukgymnast o se till att du får individuella bedömning ofta, kanske kan du skynda på din rehab några veckor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar