tisdag, oktober 12, 2010

Träning för överviktiga barn o ungdomar

Idag har jag haft min härliga grupp överviktiga som jag tränar med en gång i veckan. Det är ett projekt inom Idrottslyftet (som idag fått beviljat förlängning av regeringen - wiii) för att få igång de barn o ungdomar som behöver lite extra pushning i kommunen, ett samarbete med sjukhusets enhet för övervikt bland barn/ungdomar o skolsköterskorna.

Tänk att det är helt vanliga barn som bara ätit lite för mycket eller lite för lite, ätit för fel o rört sig för lite. Tyvärr har flera av dem tappat tron på vad de själva klarar av så det blir mycket pepp o mycket beröm, något som de flesta av dem aldrig fått i samband med motion. 

Vi jobbar mycket i gymmet i maskiner. Något som gäller nästan alla överviktiga är att de tycker att det är kul att träna i maskiner då de oftast är starkare än de flesta, de bär ju ständigt på en hel del vikt så mycket i vardagen är styrketräning. Ett vanligt misstag som många tränare jobbar med är funktionella övningar så som armhävningar o knäböj med den goda tanken att detta är träning nog, men tyvärr känner ju inte så många av oss starka när vi gör armhävningar med 40 kilos vikter i en ryggsäck. 

Mitt tips till er med barn som bär på lite extra - ta dem till gymmet o låt dem upptäcka sina styrkor!

2 kommentarer:

  1. Låter som ett fantastiskt arbete! Du ger barnen några år till att leva sina liv :)

    SvaraRadera
  2. Hej Lovisa!

    Jag heter Sandra Schöld och jobbar på TV-produktionsbolaget Eyeworks! Till våren ska vi göra en storsatsning på barnhälsa genom att producera en dokumentärserie om överviktiga barn som tillsammans med sin familj vill göra en livsstilsförändring.

    Med hjälp av en coach får familjerna sätta upp mål som de vill nå och sedan följer vi familjens resa vid ett tiotal gånger under våren. Tanken är att vi ska visa vad förändringar i livsstil; sömn, stress, självkänsla, roliga aktiviteter och matlagning kan göra för människor.

    Jag sitter just nu med castingen och är på jakt efter dessa familjer, min fråga till dig är om du känner några familjer som skulle kunna bli hjälpta genom vår dokumentärserie? Du får gärna maila mig på sandra.schold@eyeworks.tv

    Med vänlig hälsning Sandra

    SvaraRadera