måndag, oktober 18, 2010

Biggest loser- en riktig realityserie

Jag är ingen större tv-fantast. Jag följer Bonde söker fru, Antikrundan o Morden i Midsommer. Jag kommer alltså inte att göra en recension värd en tv-bilaga men jag tycker riktigt bra om Biggest loser av en särskild anledning.

För en gångs skull sänder TV4 ett program som faktiskt speglar verkligheten.

Med de bästa av förutsättningar avseende miljö, resurser o grupptryck lyckas de utvalda kämparna "ändå bara" att gå ner kring ett par kilon i veckan. Då har de dessutom lite extra att ta av o då kan man lätt tro att det går lite lättare.

Icke! Jag brukar säga till mina patienter med långvarig smärtproblematik från rörelseapparaten, att det tar lika lång tid att bli bra som det har tagit för dig att bli dålig (förutsatt att du gör allt rätt). Precis som för en som ätit upp sig under en tio års period... Man går inte ner 80kg på 8 veckor... men på tio år finns det goda möjligheter.

Jag hoppas bara att de får lära sig det innan de åker hem <3

1 kommentar:

  1. Bra poäng. Det tråkiga med viktnedgång är att man vill vara smal idag, helst igår. Tyvärr är det inte möjligt och därför är det många som lägger ner när resultaten slutar komma efter någon vecka.

    SvaraRadera