tisdag, oktober 12, 2010

Asymmetri vid styrketräning

Solen skiner ute o hösten är på väg att övergå till vinter. Från min absoluta favoritsårstid in i kylan :o) 


Det är många som kommer igång med sin träning lite mer frekvent  under just hösten o en ganska vanlig fråga jag får är likt den jag fått nedan.


Hej!



Vet inte riktigt om den här frågan rör sjukgymnastik men det är så att jag kör styrketräning och har gjort det ganska länge.. Men min högra kroppshalva utvecklas inte på samma sätt som min vänstra. Mitt högra bröst är mkt mindre. jag är högerhänt vilket skulle kunna bidra till de hela.. vad tror du de beror på?

Att vi alla är olika skapade med asymmetrier i ansiktet, öronen sitter på olika höjd osv är de flesta av oss medvetna om. Det är dessutom väldigt vanligt att man har en sida som man är starkare på (oftast höger) o ett ben med bättre balans (oftast vänster). Att man vid styrketräning utvecklar olika sidor av sin kropp i olika takt och olika mycket beror på många faktorer, de flesta kan vi inte ens påverka. 

Det man kan göra är att jobba mer med fria vikter o hantlar/stänger där man tydligt kan se om man inte använder båda sidor lika mycket. I en maskin är det lätt hänt att man tar i mer o kompenserar andra sidans svaghet, med den starkare sidan. Det är alltså inget att oroa sig för om det bara är utseendemässiga skillnader men om man har en större funktionell styrkeskillnad är det klokt att jobba aktivt med det. Det kan även bero på gamla skador/nuvarande skador i intilliggande leder.

Är man osäker är det klokt att ta hjälp av en sjukgymnast eller personlig tränare. Kanske har du fler asymmetrier som är viktigare att jobba med så som framsida/baksida axlar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar