måndag, oktober 11, 2010

Bristning baksida lår

Ursäkta mitt mycket sena svar men förhoppningsvis finns det någon annan där ute som kan ha glädje av tipsen.


Hej! Skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på min fråga. Jag spelade fotboll för några veckor sedan och fick en plötslig intensiv smärta i vänster lår när jag skulle skjuta ett skott. Jag sket i det och spelade vidare men det blev bara värre så jag fick gå av planen och haltade resten av dagen.. tänkte att det skulle gå över efter några dagar men när jag spelade brännboll en vecka efter händelsen kom smärtan tillbaka direkt när jag sprang. Nu kan jag inte alls springa utan att känna av smärtan. Tränar mycket så det här utgör en del problem.. har du någon aning om vad det kan vara? :/



Det låter som en typisk bristning i baksida lår. Förhoppningsvis är den inte så omfattande (utan bara drabbat några få muskelfibrer), men tyvärr tar det alltid mer eller mindre lång tid att bli av med.


Se till att värm upp ordentligt, stretcha lagom o undvik smärtprovokation vid belastning. Cirkulationsträning med lättare belastning (motionscykling med fötterna fastspända så du kan jobba hela varvet runt) och styrketräning i slutna kedjor (ex säteslyft med fötterna på bänk) är att föredra (bencurl i maskin brukar göra ont).
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar