fredag, april 08, 2011

Korsbandsrekonstruktion

Frida ställde en fråga till mig för ett litet tag sedan, här kommer mitt svar, förhoppningsvis bättre sent än aldrig. Hon har flera frågor så jag svarar efter hand (mina svar i antikva, "rak stil").


Jag har några frågor till dig som sjukgymnast. 
Lite bakgrund, jag är korsbandsopererad sen 4 månader tillbaka där man gjort ett nytt korsband av två senor från hamstrings. Under fyramånaderstesterna förra veckan brast en av senorna, så nu har jag två kvar. Vad jag har förstått så kan inte senor hitta varandra igen och jag kommer aldrig ha mer än två senor som fäster hamstrings?

I ditt fall verkar det som att senorna gått av helt o då har de mycket svårt att hitta tillbaka (man ska aldrig säga aldrig när det gäller människokroppen men sannolikheten är mycket liten). Då senorna gått av har även kärlen o nerverna gått av o då har senan ingen väg att följa. Är det en del av en sena som gått av som finns det enstaka fall där senan hittar tillbaka, men även det är ovanligt. Som du kan se på bilden nedan är det ganska kraftiga senor som fäster hamstrings in mot underbenen o jag har svårt att tro att de tagit en större del av senorna. Jag tror o hoppas att du klarar dig på det du har kvar.

Jag undrar också lite om skillnaden på fästen och senor, en muskelbristning läker ut av sig själv men inte senorna?
Muskelfästen består av senor men till olika stor del. Vissa muskelfästen är senor en lång bit, exempelvis vadmuskulaturen som går via hälsenan, medans andra muskler har mycket kortare sena (knappt någon). På bilden nedan ser du hur det ser ut i just lårets baksida. Den största skillnaden är mellan muskel o sena. Muskulatur har riklig cirkulation (kärlförsörjning) o oftast är det bara några muskelfibrer som går av. De kan sedan följa de oskadade o hitta tillbaka (fast oftast kvarstår ärrvävnad o muskeln blir känsligare för nya bristningar).






Vad skulle då hända om alla senor lossnade då jag nu har två redan skadade och svaga senor som är sköra? 
Skulle alla senor gå av så får man ta nytt beslut om det är värt att operera igen. De senor du har kvar vet man ju inte huruvida de också är sköra. De kan ju faktiskt vara ganska starka. Det man skulle kunna göra vid en operation är att man leta rätt på den senändar som gått av o sedan "syr" man fast dem igen.


Jag själv har kontakt med sjukgymnast, men det kommer ta ett tag innan jag träffar henne igen och denna fråga grämer mig. Detta har aldrig hänt förut så ingen vet riktigt hur man ska gå vidare. Skulle vilja ha fler synvinklar på det hela. Är tacksam för svar.
/Frida


Hoppas att ni blev lite klokare. Ingen rolig grej det där, måste vara ovanligt mycket otur. Nu håller jag tummarna för dig Frida framöver!

8 kommentarer:

  1. Jag tackar så hemskt mycket för ditt svar och det har definitivt gjort mig klokare! Landstinget är ju inte överdrivet snabba och trots att det gått en månad har jag inte fått tid hos min läkare än! Så tusen tack igen!

    SvaraRadera
  2. Åh, så trist. Ring o ligg på brukar hjälpa, säg att du gärna kommer på kort varsel :o)

    Känner du av det i vardagen? Har du mycket besvär eller känner du inte av "försämringen"?

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Jag är faktiskt inne lite på samma spår som tidigare undrare.
    Drog korsbandet för två månader sen och gjorde ett nytt för tre veckor sedan, av en av hamstringssenorna. Och allt har funkat toppen, men så igår när jag gick runt så vips högg det till i baksida lår. Kan ha tagit ett "för långt" steg eller något men tänkte inte så mycket på det. Men redan vid nästa steg gjorde det lite ont igen. Känns typ som en sträckning. Jag kan ju gå på det, men får gå rätt långsamt och att sträcka ut det gör rätt ont..
    Så till min fråga, vad skulle det kunna vara? Är det allvarigt? Bör jag kolla det? Behöver jag vara orolig? Ska nämligen inte tillbaka till min sjukgymnast förrän om 1,5 vecka då han är bortrest....
    TACK på förhand!!

    SvaraRadera
  4. Hej Alexandra,
    Av det du beskriver så tror o hoppas jag att det "bara" är en sträckning du fått, en mindre muskelbristning helt enkelt.
    Se till att håll dig varm, undvik det som gör ont, kanske ta en extra stund på motionscykeln, o avvakta ett par dagar. Blir det inte bättre, säg kanske till på onsdag, så tycker jag att du ska höra av dig till din läkarmottagning. Din läkare är borta med då kan det vara bra att få en bedömning av ngn kollega till honom, också för att det ska stå i din journal att du sökt hjälp om du får besvär med det längre fram.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. TACK så oerhört mycket för svar! Då gör jag så :)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Nu har ju verkligen löparsäsongen börjat på allvar och jag hade tänkt försöka komma igång med löpningen men redan på min första runda fick jag snabbt väldigt ont på utsidan vänster knä. Smärtan ökade med tiden och tillslut klarade jag inte av att springa pga smärtan. Minskade när jag började gå istället. Därefter hela tiden haft en molande värk i båda knäna men främst vä. Även i vila. Gör också ont när jag cyklar. Inte tagit mig ut på någon ny löprunda.

    Tränar i vanliga fall lite innebandy samt lite gym och gruppträning/step. Under våren ibland känt av lite värk i knäna av och till men inte som nu.

    Kan det vara ett så kallat löparknä? Vad kan jag själv göra åt det?

    Tack på förhand!

    mvh Sofia

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag har råkat ut för samma sak..
    Opererade mig för sex mån sedan. För fyra mån sedan smackade det till i baksidan när jag körde styrka. Det spände lite en vecka, sen har det inte gjort ont, men sedan dess har jag en stor grop mitt på baksida lår på 2x8 cm när jag sträcker ut benet.
    Jag har försökt bygga upp musklerna men jag är helt tom och kör bencurl nästan helt utan vikter. Finns ingen kraft alls..:(
    Låter det bekant?

    MVH Adam Gustavsson
    adam.gustavsson@edu.kalmar.se

    SvaraRadera
  8. Hej! Precis som Alexandra beskriver så högg det till i baksida/insida lår, ner mot knävecket. Det ömmade i nån dag. Detta skedde i testmaskinen hos sjukgymnastiken när vi testade explosiviteten för första gången och nu är jag orolig eftersom jag känner av detta rätt ofta. Det är en brinnande smärta och det ömmar från knävecket upp ca 15 cm. Jag är kille och har rätt grova ben, gjort x-bands op för ca 3 månader sedan. Ska inte träffa sjukgymnasten fören slutet av juni för nytt test. När jag är uppvärmd känns det knappt inget men på nätterna kan jag rycka till i sömnen och då gör det jävluskt ont och är öm hela dagen efter. Jag är rädd att jag slitit av ett muskel fäste och då är hela min rehab träning förstörd :(... Tankar på detta? //Tony

    SvaraRadera