torsdag, augusti 11, 2011

Belastningsrelaterad värk i vader o framsida lår


hej 
Jag heter madelen, är 25 år och jobbar som timvikare på en rad olika behandlingshem och boenden.
Jag har rätt ofta ont (känns som träning/växtvärk) i vaderna o även, framsidan av låren. När jag inte jobbar så känns detta besvär på natten. Men jag sover hur bra som helst, tar inga mediciner osv.
Något som hjälper är att bada i varmt vatten eller stretcha innan jag sover.

Något att nämna är att jag har skolios, vilket jag har gått på olika kontroller sedan jag var 10 år, jag har aldrig haft problem med ryggen.
I mitt jobb går jag väldigt mycket, rör på mig i stort sätt hela tiden. går böjer, sträcker på mig osv. 

Bevären ont är fel ord, men det känns som sagt som träningsvärk och växtvärk samtidigt. det är inget som direkt gör det värre, det började för ca 4 månader sedan då jag började jobba mer. I samma veva bytte jag även säng.

Hoppas att du kan hjälpa mig med några tips
mvh madelen


Hej Madelen!
Det är lite lurigt att utifrån den information du skrivit i ditt mail göra en bedömning, det är lite mer jag skulle vilja veta först. Tränar du något? Hur är du generellt byggd? Har du haft liknande besvär tidigare i samband med ex träning? 


En tanke är dock ändå att det kan vara en form av kompartmentsyndrom, alltså att muskulaturen inte får tillräckligt med syre (du kan läsa lite mer om det här på bloggen om du i sökfältet skriver in "kompartmentsyndrom"). Vad det kan bero på att du får dessa besvären är delvis genetiskt, men det du kan påverka är ju att träna upp dig lite mer styrkemässigt (om du nu inte redan styrketränar mycket), stretcha framsida, baksida lår o framsida underben o vader, testa att använda stödstrumpor, hållningsträna (ffa utifrån knänas o fotledernas position) o använda bra skor.


Skriv gärna lite mer info i kommentatorsfältet så ska jag fundera vidare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar