onsdag, september 07, 2011

En av många fotbollsspelare med knäbesvär


hej hej lovisa.
 
Jag är en 21 årig kille som spelar å tränar fotboll 3-4 ggr i veckan.
Det var så att för en vecka sedan hade vi match och jag fick en tackling i sidan och landade konstigt på mitt vänstra ben/knä,
minns inte men kan ha haft benet fullt utsträckt när jag landade.
 
Jag är orolig att de kan vara en knäskada, för idag gör det ont på utsidan av knät och en bit ner.. när jag går och joggar så ömmar det men när jag trycker ifrån för att springa fort så smärtar de väldigt mycket.
även om jag slappnar av i foten och skakar på benet så foten "dinglar" så gör det väldigt ont också.
det ömmar även lite mer när ja går i trappor.
 
har läst på om skador med menisken men tror inte att symptomen är desamma!
kan de vara nått med ledbanden?
 
tack på förhand!
MVH Rasmus.

Sedan fick jag ett till mail :)

hejsan, det är rasmus igen som gjort illa sig på fotbollen.
jag kan tillägga att jag var på gymmet här om dagen och tränade lite ben för att se hur de skulle kännas.
benböj och maskin för framsida lår gick jättebra och det smärta inte någonstans. men när jag lag mig på baksida lår maskinen och skulle köra så var det tvärstopp och de gick inte att köra.
så när jag använder baksida lår så smärtar de på framsidan/yttersidan av smalbenet precis under knäet!
 
kan de vara nå muskelfäste som kraschat eller vad tror du?
hoppas jag hör ifrån dig så snart som möjligt.

MVH rasmus

O nu till mitt svar...

Det första jag tycker att du ska göra Rasmus är att boka tid hos en sjukgymnast. Ibland är det lite väntetid o vad det låter skulle du behöva en bedömning ganska snart (eftersom du vill träna mycket o spelar fotboll ofta). Knän kan ofta vara lite luriga att undersöka manuellt (utan rtg eller magnetkameraundersökning utan bara med händerna) i akut skede så muskulaturen kring ofta spänner emot för att skydda. Nu några dagar senare är det perfekt.

Som vanligt är det ju lite lurigt när jag inte får se o testa ditt knä, men som förstahypotes låter det som att antingen ditt bakre korsband eller yttre ligament i knäet fått sig en törn. I bästa fall är det bara en översträckning de råkat ut för. Som du själv funderar på så kan det också vara ett av fästena på baksida lårmuskeln som blivit skadat.

Så - besök en sjukgymnast. Återkom sedan gärna med mer frågor om rehabiliteringen utifrån vad du får för diagnos!

/Lovisa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar