måndag, mars 14, 2011

Diffusa bröstryggs- o skulderbesvär

Nedan beskriver Fredrik i sitt mail något som jag vet att många känner igen sig i. Han har även sökt hjälp för sina besvär men inte blivit så mycket bättre. Tyvärr är det ju så att det sällan räcker men någon enstaka manuell behandling utan man måste se till varifrån besvären kommer. Det vi som terapeuter ofta kan hjälpa till med är smärt/besvärslindring o att konstatera varifrån besvären kommer, vilka strukturer det är som ställer till det. 

Jag har varit stel och öm nu i typ ett år och det går inte över. Där det är stelt och ömt är mellan och under mina skulderblad. Upplever det trögt att utsreckta lyfta upp mina armar över huvudet. Det känns även väldigt segt att vrida på överkroppen åt både höger och vänster.

Känner att jag bara blir stelare och ömmare från nacken och ner till svanken. Var hos en ostiopat för några månader sedan och han konstaterade att jag hade sned höft
Och en ryggrad som var som ett S.
Han rätta till mig och nu kan jag i alla fall sitta ner men jag är fortfarande stel och öm.
Som sagt där det är värst är skulderbladen och det faktum att det är trögt att lyft upp mina armar i luften.
Undrar nu vem jag ska gå till för att bli av med det här som aldrig verkar gå över?
Och som sagt det är inte det att jag har ont det känns bara som om jag satt fast på nåt sätt.
Vad gäller sjukgymnast eler naprapat eller vad?

Med vänlig hälsning
Fredrik 






På bilden (de bilder jag visar här på bloggen har jag lånat från diverse sidor för att ni ska lära er så mycket som möjligt) ovan kan du se hur många muskler det är som direkt påverkar skulderbladets rörelser. Det "rutiga" till vänster på bilden föreställer ryggraden o skulderbladet ser man sedan bakifrån (hö skulderblad). Det vita benbiten som går nästan vågrätt är en benås på skulderbladet (den går ofta att känna på sig själv). Som ni ser är det muskler både på utsidan o på "basidan" av skulderbladet som påverkar dess rörelse direkt.

I ditt fall låter det som att besvären kommer från muskulaturen. Steg 1 skulle jag föreslå är att jobba med just muskulaturen (hållningsträning, cirkulation, stretch, styrketräning etc) för att du ska få tillbaka din rörlighet. Sedan måste man självklart jobba med att lista ut vad det är som orsakar dina muskelbesvär, steg 2. Detta är nyckeln till en långsiktig lösning på dina besvär. 

Är det något medfött eller beror det på din hållning o arbetsställning? Är det så att du har en sk scolios (ryggraden är snirklig (S eller C formad) på ett eller annat sätt) eller kan besvären komma från en benlängdsskillnad? 

Oavsett så tycker jag att du Fredrik ska söka efter mer hjälp. Hjälp med besvärslindring men ffa hjälp med att lista ut vad besvären kommer ifrån så att man kan jobba utifrån orsaken. Du kan antingen vända dig till en sjukgymnast eller en naprapat, båda yrkesgrupperna har generellt de verktygen du behöver, men leta tills du hittar en som du får förtroende för o som hjälper dig att undersöka lite djupare i dina besvär.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar