måndag, mars 21, 2011

Mellanfotsbesvär

Det är relativt vanligt i idrottssammanhang att man skadar sina fötter på ett eller annat sätt. Fötterna utsätts för mycket bara genom att vi springer, hoppar o landar på dem. När vi dessutom varierar underlag, ställer krav på snabba vändningar eller får för oss att vi ska sparka på bollar med dem, är de i en ännu mer utsatt position.


Jag har fått ett mail från en kille som heter Bob som beskriver följande;

Hej!
Mitt namn är Bob och jag har problem med min fot som jag skadade i måndags. Jag skulle skjuta en fotboll, men råkade skjuta på en lagkamrats fot och efter det så gjorde det väldigt ont i foten. Smärtan är liten när jag inte belastar den, men mest när jag försöker att gå eller springa. Jag har inte stukat den och den är inte svullen. Jag har även ont när jag känner och vrider på foten. Smärtan är mest i mitten av foten och jobbigast när jag verkligen trampar ner foten och det känns i mitten av fotleden. Jag har lagt tigerbalsam, men det har inte hjälpt så mycket. Smärtan har sjunkit lite men är dock kvar.



Det är som vanligt lite klurigt att veta vad du kan ha råkat ut för utan undersökning, men de två troligaste orsakerna till dina besvär är att du antingen råkat ut för en stukning av ligamenten kring mellanfotsbenen (vilket det talar för eftersom foten inte utsattes för något större våld samt att dina besvär redan är lindrigare) eller att du har haft riktig otur o drabbats av en spricka i något av mellanfotsbenen.


På bilden till höger ser Ni ligamenten kring vristen o i mellanfoten, o som ni säkert förstår, så är det inte bara de större på in- o utsidan som man kan "vricka". Stukningar av de små ligamenten brukar resultera i de besvären du beskriver. Som tur är så brukar de bli väsentligt bättre efter bara ett par-tre veckor. Det man kan göra är att se till att ha ordentligt med fotvalvsstöd i de skor man bär när man är uppe o går, för att minska belastningen lite på de skadade strukturerna.





Här ser man tydligt de olika skellettdelarna som finns i delar av fotroten, i hela mellanfoten o framåt. De som du, om du nu haft rejäl otur, kan ha råkat ut för är en spricka eller såklart i värstaste värsta fall en fraktur, i något av metatarsalbenen, utifrån de besvär du beskriver.


Mitt råd till dig är att avlasta med hålfotsstöd o i största möjliga mån undvika det som gör ont. Avvakta ytterligare en vecka o om det inte blir mycket bättre, att du nästan inte känner av något när du bara går o står, så söker du dig vidare. Antingen så går du via din vårdcentral eller så kontaktar du en sjukgymnast privat (brukar vara det enklaste sättet om man bor i en något sånär stor stad).


Lycka till o hoppas att du snart blir bättre!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar